Попри те, що війна триває, дитинство не може чекати. Діти продовжують рости, досліджуючи світ, але для багатьох із них цей світ втрачає колишню безпеку. Вибухи, переїзди, розлука з близькими — все це залишає глибокий слід у психіці дитини. Саме тому психологічна підтримка дітей сьогодні є життєво важливою.

Благодійний реабілітаційний центр «Kinder Velt» — це один із закладів, які щодня допомагають дітям відновити відчуття спокою та радості. Заснований ізраїльським філантропом Давидом Ройтманом, центр працює у кількох містах України і забезпечує безкоштовну допомогу кожному, хто її потребує, незалежно від обставин.

ЯК З’ЯВИВСЯ ЦЕНТР ПСИХОЛОГІЧНОЇ ДОПОМОГИ ДІТЯМ

Благодійний реабілітаційний центр Kinder Velt — це частина великої мережі, яка охоплює п’ять міст: Одесу, Харків, Миколаїв, Кропивницький та Київ. Київське відділення відкрилося із початком повномасштабного вторгнення, коли постала величезна потреба у психологічній підтримці для дітей, які пережили евакуацію та втрату рідних.

Давид Ройтман — ізраїльтянин українського походження, колишній офіцер ізраїльського спецназу і філантроп. У 2020 році він започаткував Kinder Velt з метою надання безкоштовної психологічної допомоги дітям віком від 4 до 18 років.

Назва Kinder Velt в перекладі з їдишу означає «дитячий світ», що відображає ідею створення місця, де діти, незалежно від своїх попередніх досвідів, можуть отримати професійну допомогу та підтримку.

ЯКІ ЗАПИТИ СЬОГОДНІ НАЙПОШИРЕНІШІ

За словами психолога Вікторії Храмцової, у 2022–2023 роках діти найчастіше зверталися з гострими реакціями на небезпеку: панічні атаки, істерики, порушення сну та страх сирен. Зараз ці прояви часто переходять в хронічну форму, таку як тривожність чи емоційне виснаження.

Сьогодні до фахівців центру Kinder Velt найчастіше приходять діти з підвищеною тривожністю та страхами, пов’язаними з вибухами чи звуками повітряної тривоги. Більшість звернень пов’язані з наслідками війни, хоча не всі ситуації стосуються безпосередньо бойових дій.

Травматичний досвід може виникати не лише через війну, а й у шкільному середовищі або взаємодії з дорослими. Тобто, психологи також працюють із соціальними та міжособистісними травмами, які не менш болючі для дитини.

КОЖНА ДИТИНА ОТРИМУЄ ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ПІДХІД

У Kinder Velt кожна історія починається з індивідуальної діагностики. Під час первинної консультації психолог ретельно з’ясовує, коли і за яких обставин виникла проблема, а також чи передував їй травматичний досвід. Цей етап допомагає зрозуміти не лише причини стану дитини, але й глибину переживань.

Після цього фахівці підбирають методику роботи, адаптуючи її до характеру, віку та емоційного стану дитини. У центрі не застосовують універсальні підходи, адже кожна дитина є унікальною, і те, що допомагає одному, може не спрацювати для іншого. Хтось краще реагує на арт-терапію, а комусь до вподоби відверті розмови або ігри.


Усі консультації є індивідуальними та безкоштовними, відсутні групові заняття. Такий формат дозволяє зосередитися на дитині, формуючи довіру та підбираючи найефективніші методи допомоги.

«Індивідуальна робота — це наша особливість і запорука ефективності», — каже Юлія Маланіна. — Лише в особистому контакті дитина відкривається й починає ділитися своїми переживаннями.

У ЦЕНТРІ УВАГИ — СИЛА ДИТИНИ

Команда Kinder Velt поєднує міжнародний досвід і власні розробки, створюючи унікальний підхід до дитячої психологічної допомоги.

У практиці центру широко використовуються ізраїльські протоколи реабілітації, які добре зарекомендували себе в умовах посттравматичного досвіду. Один з основних підходів — салютогенез Аарона Антоновського, що базується на концепції, що в кожної людини, навіть з травмами, залишаються здорові частини психіки. Психолог орієнтується не на проблему, а на сильні сторони дитини, допомагаючи відновити внутрішню рівновагу.

Ще один важливий інструмент — модель BASIC PH, що охоплює шість ресурсних каналів: віру, емоції, соціальні зв’язки, уяву, пізнання та дію. Психологи визначають, який з цих каналів у дитини є найсильнішим, і будують роботу навколо нього. Це сприяє створенню ситуації успіху, де дитина почувається спроможною і завдяки цьому поступово відновлює внутрішній баланс.

РАФА-ЖИРАФА: ТЕРАПІЯ ЧЕРЕЗ ДОТИК І ДОВІРУ

Однією з найвідоміших авторських розробок Kinder Velt є програма Рафа-Жирафа. Це унікальний інструмент психологічної підтримки для дітей, які пережили стрес або травматичні події. Програма була створена українськими фахівцями разом із психологами Kinder Velt у 2024 році, коли виникла потреба в простому та безпечному способі допомоги дітям.

На перший погляд, це просто велика м’яка іграшка-жираф, яку можна обіймати. Але за нею стоїть ціла система психологічної допомоги. Дотик і тактильна взаємодія заспокоюють дитину, знімаючи напруження й створюючи атмосферу безпеки. Під час обіймів у мозку виділяється окситоцин — гормон довіри, що знижує рівень тривожності.

Назва і образ жирафи символізують чутливість і доброту, адже під час занять дитина не лише отримує підтримку, а й вчиться піклуватися про когось іншого, «захищаючи» свого друга-жирафа, що сприяє емоційному зсуву і допомагає відволіктися від особистих переживань.

Втім, Рафа-Жирафа не є універсальним інструментом — не всі діти готові гратися з іграшками. У таких випадках фахівці обирають інші методики. Проте для багатьох маленьких пацієнтів ця терапевтична іграшка стає першим другом, якій вони довіряють свої страхи.

ТВОРЧІСТЬ ДЛЯ ДИТИНИ — ЦЕ НЕ ПРОСТО ГРА

Арт-терапія — ще один ефективний метод роботи з дітьми, які пережили стрес чи травму.

Малювання, ліплення, робота з кольором та формою надають можливість дітям висловити те, що словами сказати важко. Через творчість у дитини відбувається звільнення емоцій і страху, що допомагає знайти внутрішні ресурси. Як зазначає психологиня Юлія Маланіна, це не тільки прояв творчості, але й важлива форма терапії.



Арт-терапія особливо ефективна для молодших дітей — до 10–11 років. Для них вербальне спілкування часто є складним. Через образи та кольори дитина може «перекладати» свої почуття у зрозумілу форму, створюючи світ, у якому може впоратися зі своїми страхами.

В центрі є чимало історій про те, як такі заняття давали відчутні результати вже після першого сеансу. «У нас був хлопчик, який відчував всередині камінь. Ми запропонували йому різні матеріали, він обрав клей-пістолет, намалював камінь і сказав: „Мені стало легше, його в мені більше немає“», — згадує Юлія.

Ці приклади свідчать про важливість творчості як засобу не лише для гри, але й для відчуття полегшення, безпеки та віри в себе.

МАК-ТЕРАПІЯ: КОЛИ КАРТИ ДОПОМАГАЮТЬ ЗНАЙТИ СЛОВА

Ще одним методом, який активно використовують у центрі Kinder Velt, є мак-терапія, що базується на використанні метафорично-асоціативних карт. Цей психологічний інструмент полегшує дітям обговорення своїх почуттів, коли вони не можуть або не хочуть це робити самостійно.

Картки зазвичай використовують з дітьми від п’яти років. На них зображені тварини, казкові персонажі, або звичайні ситуації. Психолог пропонує дитині обрати малюнок та разом обговорюють, хто цей герой, що він відчуває, з ким дружить.

На цьому етапі дитина може поступово відкривати власні переживання через уявного персонажа. «Іноді діти приходять у стані, коли взагалі нічого не кажуть. Ми просто пропонуємо подивитися картки і розмова починається сама собою», — ділиться Вікторія Храмцова.

Для підлітків фахівці часто поєднують метафоричні карти з іншими підходами, такими як когнітивно-поведінкова терапія. Головне тут — створити умов для щирої розмови, в рамках якої підліток може виговоритися та знайти підтримку.

СКІЛЬКИ ТРИВАЄ РОБОТА

Тривалість роботи з дитиною є індивідуальною і залежить від її емоційного стану та готовності до змін.

На початку діяльності центру визначалися приблизно на 5-10 сесій, але практика показала, що універсальної тривалості не існує. Деяким дітям вистачає кількох зустрічей, іншим потрібно кілька місяців або довше.

На результат впливають різні фактори — від вродженої стійкості до підтримки від батьків. Коли дорослі залучені до процесу, надають підтримку вдома і дотримуються рекомендацій, результати терапії стають помітнішими і швидшими.

«Кожна дитина унікальна. Хтось швидше знаходить баланс, а комусь потрібен час. Головне — не поспішати, створити умови для відкриття дитини», — пояснює психологиня Вікторія Храмцова.

РОЛЬ БАТЬКІВ У ПРОЦЕСІ ВІДНОВЛЕННЯ

У Kinder Velt переконані, що без залучення батьків жодна терапія не буде ефективною. Тому робота з родиною є важливим аспектом реабілітації.

Після кожного заняття психологи надають зворотний зв’язок, пояснюючи зміни, які відбулися, і даючи поради на майбутнє. За потреби проводять окремі консультації для батьків.

«Те, що ми робимо в кабінеті, — це всього лише 20% роботи. Решта 80% залежить від того, як дитину підтримують вдома», — зазначає Юлія Маланіна.

Центр підкреслює, що для стабільного результату оточення дитини — родина, школа, друзі — повинні адаптуватися до її змін. Лише тоді реабілітація стане справжнім кроком до спокійного дитинства.

Створено за матеріалами: vechirniy.kyiv.ua

От Олександр

Журналіст, редактор lybid34.kiev.ua