Київ без метро. Чому варто готуватися до можливого колапсу у громадському транспорті

У разі посилення російських атак на енергетичну інфраструктуру, Київ може зіткнутися з серйозними проблемами: метро, трамваї та тролейбуси можуть призупинити свою роботу. Експерти попереджають — нестача електроенергії та пошкодження мереж вже зараз загрожують нормальному функціонуванню електротранспорту в столиці.

Причини загрози: два типи відключень

Інженер-енергетик та співзасновник громадської організації «Пасажири Києва» В’ячеслав Скриль розповідає, що існує два основних сценарії, які можуть призвести до зупинки електротранспорту:

  • Фізичне пошкодження мереж — внаслідок обстрілів підстанцій або ліній електропередач. У цьому випадку відключення є локальними, і після ремонту транспорт може відновити свою роботу.
  • Дефіцит генерації електроенергії — навіть якщо мережі не пошкоджені, може не вистачати електрики для забезпечення роботи системи.

«Є дві причини відключень … Перша — фізичне пошкодження … Друга — дефіцит генерації електроенергії», — пояснює Скриль.

Транспорт може зупинитися або одночасно, або поетапно — в залежності від того, яка проблема є найактуальнішою. За словами експерта, якщо ситуація з енергопостачанням стане критичною, можливою відповіддю стане повне “вивільнення” електроенергії для населення та ключових підприємств, а не для транспорту.

Перша сигналізація: вже є проблеми з метро

Ознаки труднощів вже виявляються. Наприклад:

На станції «Політехнічний інститут» метрополітену кілька днів тому було вимкнено світло на ескалаторах і пероні — люди повідомляють про короткочасні “вимкнення”.

Скриль пояснює це навантаженням або ушкодженням мережі, яке змушує переводити станції на резервне живлення.

«Це зазвичай короткочасні моменти на 1–2, максимум 5 хвилин … поки станцію не переведуть на резервну схему», — зазначає він.

Метрополітен для Києва є пріоритетним транспортом з точки зору влади, але резервні схеми не можуть повністю замінити стабільне енергопостачання. Експерт попереджає, що за серйозного дефіциту електроенергії метро може бути обмежене або навіть тимчасово закрите.

Наскільки ймовірний “транспортний колапс”

Фахівці та влада Києва вже коригують роботу транспорту:

  • У місті змінюють графіки руху трамваїв, тролейбусів та фунікулера відповідно до планових та аварійних відключень.
  • Деякі маршрути вже тимчасово призупинено через збої в електроживленні.

Наприклад, 8 листопада 2025 року, після нічного обстрілу, у Києві відбулося масштабне зупинення електротранспорту: тролейбуси та швидкісний трамвай № 3 зникли з маршруту.

КП «Київпастранс» та енергетики працюють в посиленому режимі, щоб максимально швидко відновити подачу електрики до тягових підстанцій та мереж.

Чи вистачить автобусів і альтернатив для киян

Якщо електротранспорт зупиниться частково або повністю, киянам доведеться шукати альтернативи. Потенційні варіанти:

  • Збільшити кількість автобусів і маршруток, щоб компенсувати транспортний попит.
  • Використовувати резервні маршрути, які вже запускає влада в разі відключень.
  • Заохочувати більше пересадок та зміни комуте-зв’язків, щоб зменшити навантаження на “автобусні коридори”.

Однак навіть за таких сценаріїв це не буде просто логістично. Автобуси спроможні перевезти менше пасажирів, ніж метро чи трамваї, тому в години пік можуть виникати затори або переповнені салони.

Що далі

Експерти попереджають: Києву потрібно бути готовим до екстремальних сценаріїв. У зв’язку з постійними ракетними чи дроновими атаками на енергетичну інфраструктуру, можливість “транспортного колапсу” стало реальністю.

Місту необхідно:

  • Зміцнити мережі електропередач і підстанцій;
  • Розробити плани резервних перевезень з автобусами;
  • Інвестувати в альтернативні джерела живлення або гібридні рішення для громадського транспорту;
  • Налагодити комунікацію з мешканцями, щоб вони заздалегідь знали про можливі збої і альтернативні варіанти пересування.

Киянам варто серйозно задуматися: чи готове місто втратити електротранспорт у разі погіршення енергетичної ситуації. І чи може наземний транспорт повністю замінити метро в умовах масових відключень, нестабільної генерації та пошкодження мереж.

За матеріалами: https://www.44.ua/

Від Олександр

Журналіст, редактор lybid34.kiev.ua