Про це повідомляється на веб-сайті ЛЗІ.

Експерти акцентують, що цей законопроєкт слугує компромісом, котрий усуває процесуальні обмеження для Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП) та інших прокурорів, які були введені Законом №4555-ІХ. Це відновлює процесуальну незалежність САП.

Водночас аналітики вказують на ряд моментів:

  • Механізм «витребування» матеріалів для перевірки Генеральним прокурором або прокурорами залишиться, за винятком проваджень НАБУ.
  • Законопроєкт загрожує інституційній незалежності (автономії) НАБУ та САП через регулярні перевірки на поліграфі з боку СБУ або за методологією СБУ. Ці перевірки охоплюватимуть усі органи правопорядку та прокуратури.
  • Підстави для термінових обшуків (без ухвали слідчого судді) повертаються до первісної редакції норм Кримінального процесуального кодексу України.
  • Негативні аспекти, пов’язані з кадровими питаннями в прокуратурі, не скасовуються. Наприклад, можливість призначення осіб до прокуратури без конкурсу (в суперечності з нормами ЄС), а також звільнення прокурорів у разі ліквідації чи реорганізації прокуратури (в суперечності з Рішенням Конституційного Суду України №-р11(ІІ)/2024) залишається.

«Проєкт Закону, представлений Президентом України, є компромісом у питанні збереження процесуальної незалежності САП, а також усіх прокурорів (за винятком деяких негативних аспектів). В ньому скасовуються всі обмеження процесуальної незалежності САП, внесені Законом №4555-ІХ. Однак він ставить під загрозу інституційну незалежність (автономність) НАБУ та САП через впровадження постійних перевірок на поліграфі з боку СБУ або за методологією СБУ», — наголосили аналітики.

Нагадаємо, що на сайті Верховної Ради України з’явився законопроєкт президента Володимира Зеленського, присвячений повноваженням антикорупційних органів – Національного антикорупційного бюро України (НАБУ) та Спеціалізованої антикорупційної прокуратури (САП).