У Києві розгортається скандал щодо доцільності капітального ремонту Харківського шосе. На думку транспортних активістів, “поліпшення” даної важливої дорожньої артерії Лівого берега порушує принципи безбар’єрності та державні будівельні норми. Громадськість особливо обурена відсутністю наземних переходів, розширенням проїзної частини та знищенням зелених насаджень.
Комунальна корпорація “Київавтодор” 14 серпня 2025 року оголосила тендер на капітальний ремонт Харківського шосе в Дніпровському та Дарницькому районах, загальна протяжність якого становитиме 5,4 км. Передбачається, що вартість робіт перевищить 1,4 млрд грн, а термін виконання проекту — до двох років. За проектом планується привести до ладу проїжджу частину, тротуари, підземні переходи, мережі дощової каналізації, зовнішнє освітлення, а також встановити нові світлофори та тактильну навігацію для маломобільних груп населення.
Проте, як інформує ГО “Пасажири Києва”, у планах не передбачено жодного наземного переходу. В Департаменті транспорту пояснили активістам нестачу місця для накопичення пішоходів, але при цьому знайшли місце для відбійника, який не є обов’язковим. Залишається незмінною й незручна схема лівого повороту до житлового комплексу “Комфорт Таун” через парковку.
Особливе обурення викликала плани вирубки частини дерев від вул. Литвинського до Бориспільської траси в рамках розширення проїзної частини на трьохкілометровій ділянці. Активісти стверджують, що таке розширення не відповідає концепції капітального ремонту та не має жодного обґрунтування через транспортне моделювання. Вони також вказують на порушення рішень Київради, наказів Дептрансу, Мінрозвитку та чинних державних будівельних норм.
Відповідно до тендерної документації, технічні умови робіт включають значні демонтажні та будівельно-монтажні роботи. Це передбачає фрезерування старого асфальту, заміну бордюрів, установку нових парканів, монтаж світлофорних об’єктів та ліхтарів, а також прокладання кабелів зв’язку. Гарантійний термін на деякі елементи, такі як гранітні бордюри та металеві опори освітлення, сягатиме до 15 років.
ГО “Пасажири Києва” закликає скасувати тендер та перепрацювати проект, щоб він відповідав вимогам безбар’єрності. Активісти акцентують увагу на тому, що за нинішнім проектом поранений ветеран у візку не зможе безпечно перетнути шосе неподалік свого дому, навіть незважаючи на витрати в понад мільярд гривень. Більше того, в документі відсутня затверджена схема організації дорожнього руху.
“Будівництво об’єкта, що не відповідає вимогам державних будівельних норм, є розтратою бюджетних коштів і може тягнути за собою кримінальну відповідальність (зокрема для експерта, який це погодив),” – підкреслюють транспортні експерти.
Водночас у “Київавтодорі” стверджують, що план капремонту цілком відповідає принципам безбар’єрності. На пішохідних переходах і велопереїздах знизять бортовий камінь до рівня з проїжджою частиною та встановлять тактильну навігацію. А в підземному переході поруч з Інститутом хімії високомолекулярних сполук НАН України інтегрують ліфти, які, як це вже сталося раніше в Києві, швидко вийдуть із ладу.
Якщо договір із підрядником буде підписано, фінансування буде здійснено за рахунок міського бюджету, а переможця тендеру оберуть після завершення прийому пропозицій 29 серпня 2025 року. Доки чиновники обіцяють сучасний і зручний ремонт, громадськість називає це ганебним марнотратством. Виглядає так, що конфлікт навколо цього проекту може перейти межі професійних обговорень і стати темою публічних дебатів та потенційних перевірок з боку правоохоронців.
У Києві планують оновлення двох шляхопроводів біля метро Берестейська
Інформатор повідомляє про те, що Київавтодор шукає підрядника для розробки проекту відновлення автомобільного та трамвайного мостів на перетині Дегтярівської, Василенка і проспекту Перемоги. Реконструкція поки що перебуває на етапі планування, а фактичний ремонт споруд розпочнеться не раніше, ніж через 14 місяців. За проектом передбачене зведення нових конструкцій шляхопроводу — від опор до мостового полотна, облаштування нового покриття тротуарів та сполучень зі шляхопроводом. Зокрема, планується модернізація мережі зовнішнього освітлення та оновлення трамвайної колії на шляхопроводі, аби зменшити шум від трамвайного руху. Також планується облаштування велодоріжок для безпечного пересування велосипедистів. Очікувана вартість контракту — понад 20 млн грн.
Також раніше Інформатор повідомляв, що в Києві завершено капітальний ремонт шляхопроводу на перетині вулиць Лугової та Богатирської. Це була перша реконструкція споруди, заснованої у 1986 році, і на початку ремонтних робіт викликала обурення киян, яким здавалося, що чому ж саме цей шляхопровід, що не має й 40 років, “заслужив” на ремонт? Проте роботи, що тривали понад 10 місяців, закінчилися успішно, і споруда повністю оновлена.