Автовиробники з Китаю на протязі кількох років звітують про зростання обсягів продажів завдяки експортним операціям нових машин, оформлених як вживані.
За даними Reuters, дану схему активно підтримують місцеві органи влади, сприяючи покращенню економічних показників та уникненню обвалу внутрішнього ринку.
Китайські автовиробники вдаються до масового експорту так званих «нульових» вживаних автомобілів — машин, що щойно зійшли з виробничої лінії, але миттєво реєструються як уживані. Це дозволяє їм відзвітувати про продажі, зменшити надлишок на внутрішньому ринку та штучно підтримувати зростання ВВП.
Згідно з інформацією Reuters, базуючись на урядових джерелах та свідченнях учасників ринку, тисячі таких автомобілів щороку направляються до Росії, Центральної Азії та на Близький Схід. У 2024 році з понад 436 тисяч експортованих «вживаних» автомобілів 90% становили саме «нульові» — тобто нові автівки, які формально зареєстровані як уживані.
«Це наслідок тривалої цінової війни на ринку — компанії роблять все можливе для фіксації продажів», — пояснює засновник консалтингової фірми Sino Auto Insights Ту Ле.
Принцип дії схеми
Автомобіль, що зійшов з конвеєра, купується експортером — або безпосередньо в заводу, або через дилера. Потім автомобіль отримує китайські номерні знаки, після чого його негайно класифікують як вживане та відправляють за межі країни. У бухгалтерії компанії цей автомобіль вже врахований як реалізований.
Цей механізм офіційно підтримують, щонайменше, 20 регіональних урядів Китаю, серед яких експортні центри Ґуандун, Сичуань, Чженчжоу та Шеньчжень. Деякі з адміністрацій навіть встановили додаткові квоти для реєстрації таких автомобілів, організовують виставки для трейдерів та компенсують витрати на експортну інфраструктуру.
Причини та наслідки
Для Китаю це шлях уникнення економічного спаду. Місцеві чиновники зацікавлені в короткостроковому прирості ВВП, оскільки це має вплив на їхні кар’єри. Продаж одного «нульового» вживаного авто враховується у звітах двічі — як продаж і як експорт, це штучно підвищує обсяги торгівлі.
В результаті закордонні покупці можуть отримати нові автомобілі з позначкою «вживані», а світові ринки можуть перенасититися дешевими автомобілями з Китаю. Це викликає звинувачення в «дампінгу» та негативно впливає на репутацію китайських брендів.
Реакція та критика
Хоча офіційний Пекін не коментує ситуацію, деякі в Китаї вже закликають призупинити цю практику. Так, глава автоконцерну Changan Чжу Хуарун 7 червня висловив занепокоєння, що такі схеми можуть «значно зашкодити іміджу китайського автопрому».
Секретар Асоціації пасажирських авто Китаю Цуй Дуншу, у свою чергу, захищає цей підхід, вважаючи його способом подолання бар’єрів на зовнішніх ринках.
Проте іноземні уряди починають реагувати: Росія вже заборонила імпорт таких автомобілів від китайських брендів, якщо в країні діють їхні офіційні представництва. Йорданія, серед інших, уточнює визначення «вживаного» автомобіля.
У 2024 році Китай експортував 436 тисяч «вживаних» автомобілів — серед них 90% були «нульовими».