У Києві спеціально відведені місця для осіб з інвалідністю часто займаються тими, кому вони не призначені. Незважаючи на зусилля КМВА боротися з порушниками, столиця лідирує у неприємному рейтингу українських міст, де автівки паркуються, ігноруючи спеціальні знаки та відмітки. Водії ж вважають, що винні не тільки вони, а й недосконалість правил та “перегини” на місцях стосовно безбар’єрності.
З початку 2025 року в Україні поліція зафіксувала 6,247 випадків порушень паркування на місцях для осіб з інвалідністю. Згідно з даними Патрульної поліції Києва, на столицю припадає понад 3,600 випадків, що становить більше половини загального числа. Патрульні звертають увагу, що ці місця мають відповідні знаки та розмітку, а за самовільне зайняття передбачений штраф від 1,020 до 1,700 гривень.
Щоб покращити контроль, у березні Київська міська військова адміністрація оголосила про початок систематичних перевірок. Як зазначив керівник КМВА Тимур Ткаченко, патрульна поліція разом із міською владою проводить профілактичну роботу та реагує на порушення. Проте, судячи з результатів на кінець червня, забезпечити рівний доступ до інфраструктури для всіх мешканців, зокрема маломобільних, столиці все ще не вдається.
Одна з причин, чому Київ став антилідером, – велика кількість автомобілів і обмежена кількість паркомісць. Разом з тим, деякі водії відкрито стверджують, що вважають діючу норму несправедливою: мовляв, на паркінгах біля супермаркетів декілька спеціальних місць зазвичай залишаються вільними, у той час як інші паркомісця завантажені. Згідно з законом, місць для паркування осіб з інвалідністю має бути не менше одного або 10%, але в Києві іноді ці вимоги “перевиконуються”, і спеціальні місця становлять 20% від загальної кількості.
Тож водії зазначають, що вимоги щодо інклюзивності, яка стала трендом, іноді не враховують усі інші аспекти. Крім цього, не всі особи з інвалідністю мають можливість придбати автомобіль. В результаті – незайняті “спеціальні” місця на парковках, які час від часу хтось обов’язково займає, порушуючи правила.
Уряд намагається вирішити проблему на законодавчому рівні. Кабінет Міністрів ухвалив законопроєкт, що передбачає підвищення штрафу до 5,100 гривень, введення обов’язкового знака “Водій з інвалідністю” та QR-коду на автомобілі, а також надання прав муніципальним інспекторам на штрафування й евакуацію автомобілів. Водночас, планується скасувати повноваження поліції щодо накладання штрафів за ці порушення.
Цю ідею критикує громадська організація “Пасажири Києва”. У дописі на офіційному Telegram-каналі вони зазначають, що в разі остаточного ухвалення змін, порушники зможуть уникати відповідальності, навіть якщо на місці буде присутня поліція. Організація наполягає на тому, що повноваження щодо штрафування та евакуації автомобілів повинні бути дубльовані – і поліцією, і муніципальними інспекторами.
Такий підхід вже давно використовується в інших випадках порушення правил дорожнього руху і довів свою ефективність. Інспектори повинні зосереджено працювати в зонах масових порушень, а поліція – реагувати швидко під час патрулювання або за викликом.
Крім того, “Пасажири Києва” звертають увагу на недосконалість системи: спеціальні місця можуть використовувати особи з інвалідністю, незалежно від характеру порушення здоров’я. Йдеться, наприклад, про людей з порушенням слуху. Але в той же час цим правом не можуть скористатися травмовані громадяни, які тимчасово пересуваються на колісних кріслах або милицях і при цьому не мають відповідного статусу, тобто інвалідності. Це створює парадокси у застосуванні правил, і, на думку організації, потребує окремого врегулювання.
Як у Києві почали вивозити незайняті автомобілі: повідомлення вставляють під “двірники” і евакуюють на спецмайданчики
Нагадаємо, нещодавно Інформатор повідомляв про те, що у спальних районах Києва почали прибирати старі автомобілі, які стоять без руху вже длительный час або є явним металобрухтом. Організували їх вивезення на безкоштовні майданчики шляхом ухвалення рішення Ради оборони Києва. Забрати ж транспорт, який ще потрібен його власникам, зазначають, можна у будь-який час.
Згодом ми також повідомляли, що власників занедбаних автомобілів, які планують евакуювати з доріг та внутрішньоквартальних проїздів, попереджають про вивезення. З цією метою під “двірники” таких автомобілів вставляють папірці від районної адміністрації з контактними даними та поясненням, що автомобіль буде евакуйований, якщо власник не перепаркує його. Цікаво, що у поясненні роз’яснюють, що саме мають на увазі під “покинутими” машинами – але далеко не всі автомобілі, дані яких попереджали, підпадають під критерії.