У Перській затоці накопичилося близько тисячі суден, оскільки судноплавство зупинено через глушіння GPS та обмеження на переміщення в денний час. Це призвело до небачених заторів у регіоні, викликаючи занепокоєння серед судноплавних компаній.
Про це повідомляє «S&P Global».
Електронні перешкоди впливають на системи глобального позиціювання та зв’язку, що суттєво ускладнює навігацію і підвищує ймовірність зіткнень. Власники суден обмежують рух у денний час, скорочуючи звичне 24-годинне вікно до 16-18 годин.
«Існують не лише побоювання, що на кораблі можуть здійснити напад, але й нагальна проблема, як вивезти нещодавно завантажені товари з Перської затоки», – зазначив один з власників застряглих танкерів. За словами джерел з галузі, це призвело до скупчення майже 1000 суден, які чекають на пропуск через Ормузьку протоку.
Ормузька протока є важливою морською артерією, що з’єднує Перську затоку з Аравійським морем. Через неї проходить близько 20 мільйонів барелів на добу морської сирої нафти, конденсату та очищеного палива, а також майже 11 мільярдів кубічних футів на добу зрідженого природного газу (ЗПГ).
Керівники судноплавних компаній також відзначають труднощі у підтримці зв’язку з екіпажами через постійне глушіння GPS. Підвищений ризик пошкоджень пов’язаний також з наявністю морських мін, а військова напруга в регіоні змушує операторів дотримуватися суворих обмежень.
Затори спричинили зростання фрахтових ставок. За даними Platts, ставки VLCC на маршруті Перської затоки – Китай підскочили до 80 фунтів стерлінгів, що майже вдвічі більше показників тижневої давності.
Танкерні брокери зазначають, що в найгіршому випадку, якщо стратегічну протоку буде закрито, вантажоперевезення різко скоротяться, оскільки деякі танкери не матимуть альтернативи, окрім простою. Якщо ж протока залишатиметься функціональною, власники можуть вимагати значну премію за фрахт під приводом входу в зону бойових дій.
Ормузька протока забезпечує Ірану значні доходи, оскільки країна експортує сиру нафту попри санкції США. Додаткова премія за військовий ризик за семиденний транзит через Перську затоку практично не змінилася з початку останнього конфлікту, і становить близько $30-40 тисяч за танкери LR1.
Нагадаємо, що Іранський парламент проголосував за закриття Ормузької протоки, яка транспортує близько 20% світової нафти, через її стратегічну важливість. Це стало відповіддю на удари США по трьох ядерних іранських об’єктах і «мовчання міжнародної спільноти».