Педагог поділився своїми думками під час інтерв’ю.
“Програма навчання розділена: спершу вивчається біологія рослин, потім біологія тварин, ніби це різні світи. Варто вийти на вулицю: дерево, на якому сидить пташка, під ним – котик, і навколо повзуть комахи. Все пов’язане! Але у школі це подається інакше: рослини – окремо, тварини – окремо, а людина взагалі ототожнюється з чимось іншим. Ми вивчаємо людину цілий рік, потім – загальні біологічні закономірності, і ніякого зв’язку. Такий підхід може спрацювати на вищих курсах, але не у школі. Лише невеликий відсоток дітей стають біологами, а біологію треба пізнавати всім, адже це основа. Це шлях до свідомого поводження з довкіллям, збереження природи та ресурсів, це також основа медицини, ветеринарії і сільського господарства,” – зауважив педагог.
Він уточнив, що функціональний підхід до теми “Дихання” або “Травлення” мав би охоплювати всі живі організми. Екологічний аспект вимагає, щоб теми “Степ”, “Ліси” чи “Пустелі” розглядали всі життєві компоненти – ґрунти, води, повітря, рослини і тварини.
На думку вчителя, він вже давно прагне створити підручник з біології за новою програмою, але поки що не реалізує цю ідею, оскільки знає, що більшість колег не підтримає його.
“Я обов’язково створю таку програму. Чому зараз не роблю? Бо розумію, що її ніхто не вибере. Що якби старим програмам не надавали грифів (Міністерством освіти і науки, – ред.) і давали тільки нові – тоді так. Але якщо навіть одна така програма буде серед багатьох інших, викладачі оберуть класичний варіант,” – зазначив Шаламов.
Загалом педагог виступає за інтегрований підхід до вивчення природничих наук, за який пропонує викладати матеріал в одному курсі – Science.
“Але у нас все ще системний підхід. Коли в Радянському Союзі ввели предмет «Біологія» у школах, викладачі вишів адаптували свої програми й спустили їх учителям. І ситуація не змінилася. В фізиці, хімії та інших предметах теорії навалено стільки ж. Але тепер, коли вже починають говорити про інтеграцію, педагоги опиняються в замішанні: «Що ж я буду викладати?». Адже хто з випускників знає фізику на такому рівні, за якою програмою вчили? Тому, спустіться до реальності: надайте учням можливість експериментувати, досліджувати, проектувати і навчатися природі в комплексі, адже вона єдина,” – підкреслив Шаламов.
Нагадаємо, 4 жовтня в Україні було оголошено переможця щорічної премії для педагогів Global Teacher Prize Ukraine. Ним став учитель біології та екології «Харківського наукового ліцею-інтернату “Обдарованість” Харківської обласної ради» Руслан Шаламов.
А в номінації «Вибір українців» переміг учитель хімії з Івано-Франківська Юрій Пахомов.