В польському секторі автогазу існує серйозна проблема з імпортом недорогого російського бутану, що продовжує впливати на ціни й конкурентні умови.
Цю інформацію підтвердив Бартош Квятковський із Польської асоціації скрапленого газу (POGP) під час конференції Petroleum Ukraine. Warsaw’25, повідомляє enkorr.
Квятковський відзначив, що попри ембарго на російський LPG, чистий бутан уникнув обмежень, внаслідок чого його імпорт до Польщі зріс втричі.
«Частка бутану зросла з 7% до 20%, що видно з даних за перший квартал», — сказав Квятковський.
Він також зазначив, що обсяги постачання бутану з Росії досягли рекордних 37 тис. тонн у березні, у порівнянні з 8 тис. роком раніше.
Квятковський визначив можливі шляхи вирішення ситуації:
- Розширення ембарго на російський бутан на рівні всього ЄС. Однак він визнає, що це практично нереально через опір деяких країн, зокрема Угорщини та Словаччини.
- Введення спеціальних мит на імпорт бутану для енергетичних потреб. Це рішення вимагатиме більше голосів у Раді ЄС, і має бути підкріплене складними переговорами та політичною волею.
- Заборона змішування імпортованого бутану на національному рівні в Польщі. Цей крок може зменшити використання дешевих ресурсів, хоча обхід може бути можливим через сусідні країни.
На даний момент, як стверджує Квятковський, польська митниця посилила контроль за походженням такого пального: у квітні та травні були повернуті партії бутану, вироблені на трьох російських НПЗ, які підпадали під санкції ЄС.
Проте експерт застеріг: це лише тимчасове рішення, оскільки російський бутан може потрапляти на польський ринок через треті країни та продаватися як «європейський» продукт.
Нагадаємо, Європейський Союз не поширює своє рішення про повну відмову від російського газу до кінця 2027 року на треті країни, які не є членами ЄС, такі як Сербія. Водночас, ЄС намагатиметься перешкоджати експорту російського газу до ЄС з цих країн.