У Дарницькому депо Києва завершили реставрацію відомого киянам ретро-трамвая. Його згадують завдяки дерев’яним лавам, синьому кузову та постійним охочим покататися. Про можливе повернення говорили ще навесні, і ось трамвай, який є частиною історії Києва, нарешті розпочав екскурсійні перевезення.
Повідомлення про повернення синього ретро-трамвая з бортовим номером 1892 на вулиці Подолу надійшло від Офіційного порталу Києва, що посилається на “Київпастранс”. Маршрут трамвая проходить від Контрактової площі до площі Тараса Шевченка і назад. Як зазначено у “Київпастрансі”, вагон готовий не лише до регулярних екскурсій, а й до святкових або культурних подорожей.
Реставрація ретро-трамвая відбулася у Дарницькому депо. Спеціалісти повністю відновили ходову частину, відремонтували трамвайний візок і відтворили інтер’єр салону. Всередині – дерев’яні сидіння, старовинні панелі керування та автентична атмосфера кінця ХІХ століття.
Нагадаємо, що цей трамвай стилізований під перший електричний маршрут у Києві, відкритий 13 червня 1892 року. На той момент вагони зʼєднували Поділ з Олександрівським узвозом – сучасним Володимирським. Загальна довжина лінії становила приблизно півтора кілометри.
Сучасна історія вагона почалася в 1980-х, коли Львів подарував Києву трамвай “Sanok type 100” 1907 року. Його відреставрували, змінивши кузов на зразок київських моделей ХІХ століття. У такому вигляді вагон працював до 2012 року, після чого більше десяти років простояв у Куренівському депо.
Навесні 2025-го ретро-трамвай передали до Дарницького депо, де вдалося відновити його технічний стан. У березні йшлося лише про плани, у квітні – про активну реставрацію. Тепер цей унікальний вагон став частиною міського простору, доступного для жителів і туристів.
Це безумовно добра новина, адже в Києві вже багато років не було ретро-вагону. Проте був прикрий досвід втрати історичного трамвая типу 2М з номером 919 – після обіцянок реставрації його розібрали на металобрухт. Отже, повернення синього вагона стало не лише ностальгічним символом, а й рідкісною перемогою в історії київського транспорту.
Як почали ремонт 130-річного вагона, а його молодшого “брата” з-під Подільського депо покинули у Харкові
Нагадаємо, що історичний ретро-трамвай – синій вагон з номером 1892 – передали на відновлення до Дарницького депо, про що Інформатор писав ще у березні. Тоді з’явилася надія, що столиця нарешті не відставатиме від інших міст і отримає власний працюючий ретро-трамвай після більше ніж 10-річної перерви. Саме тоді в цехах Дарницького депо розпочалася реконструкція цього унікального транспорту.
Також ми згадували, що знайшовся ретротрамвай 1928 року, який довгий час простояв перед Подільським трамвайним депо. Сьогодні він тихо “помирає” у Харкові, куди його передали на відновлення на початку 2022 року, за тиждень до вторгнення Росії в Україну. Причому передали у “повній комплектації” – тобто, відвезли як старий корпус, так і репліку рами, яку почали виготовляти у Києві з використанням оригінального візка.