Історія, пов’язана з будинком Мощинського на Андріївському узвозі, 18, дедалі більше нагадує серіал, який триває з початку 2000-х. Його “остання серія” – зникнення дерев’яної веранди, яка була розташована глибоко в комплексі. На занепокоєння громадськості щодо знищення цієї історичної пам’ятки, якій принаймні 145 років, реставратори та представники міської влади запевняють, що ситуація під контролем – веранда, мовляв, зникла лише тимчасово.
Відреагувати на цю ситуацію довелося після того, як соцмережі заполонили повідомлення про зникнення дерев’яної веранди будинку Мощинського на Андріївському узвозі, 18. Пам’яткоохоронець Дмитро Перов першим повідомив про вивезення дошок та звернув увагу на те, що паспорт об’єкта не містить інформації про заплановані реставраційні роботи. Фотографії з місця подій також не залишали сумнівів: там, де була веранда з вітриною з різьбленням, залишилася лише порожнеча.
Кияни почали підозрювати, що реставрація будинку Мощинського може завершитися так само, як і відновлення Садиби Зеленських на Кониського. На жаль, останнім часом факти збереження пам’яток в первісному вигляді викликають у всіх неоднозначну реакцію. Однак, у відповідь Департамент охорони культурної спадщини КМДА разом із ДІАЗ “Стародавній Київ” оприлюднили спільну заяву, в якій запевнили, що жодних змін в автентичній структурі не відбудеться, а роботи виконує архітектурне бюро VIHAREV Architects&Engineers – яке вже попередньо назвали одним із найкращих прикладів в реставрації історичної архітектури.
Виглядає так, що дерев’яна веранда дійсно зникла, але лише на час. Це частина реставраційного процесу: спочатку автентичні елементи демонтують і консервують, ті, що зазнали руйнації від грибка або комах, замінюють точними копіями, після чого всю конструкцію відновлюють у первісному вигляді. Саме ця технологія й застосовується наразі на узвозі.
Щоб розвіяти сумніви, архітектурне бюро поділилося візуалізацією майбутнього вигляду садиби. На ній можна побачити, що веранда справді залишиться. Проте її новий вигляд буде залежати від точності відтворення втрачених елементів.
Ця історія – це новий етап у понад двадцятирічній сазі навколо будинку. Збудований у 1880 році для колезького секретаря Якова Мощинського за проектом архітектора Павла Спарро, будинок змінив свій вигляд після реконструкції інженером Андрієм Краусом. До 1943 року тут проживала родина ювеліра Йосифа Ребенка, а згодом будівля перетворилася на мистецький осередок.
У 2000-х роках її приватизували, а з 2004 року почалися спроби забудови ділянки під апартаменти та офіси. Врешті-решт, у 2023 році власника зобов’язали укласти охоронний договір і затвердити концепцію реставрації. Влітку 2025 року влада запевняла, що відновлення будівлі відбуватиметься без перепланувань і надбудов.
Проте в ситуації, коли пам’ятка зазнає фізичних змін на очах, реакція активістів є цілком зрозумілою. Громадська увага до таких об’єктів – це не лише емоційний сплеск, а також гарантія виконання обіцянок. Особливо, коли на місці реставрації немає зрозумілої інформації про хід робіт, а профільний департамент не забезпечує належного інформування, це створює вакуум, що заповнюється тривожними думками та підозрами.
Бізнес-центри та ресторани: у Києві масово продають комерційну нерухомість
Нагадаємо, раніше Інформатор писав про те, що у Солом’янському районі Києва, поруч зі ст.м. Берестейська, виставлено на продаж великий бізнес-центр. Споруда була зведена у 2010-х роках, має суттєву площу та розташована у діловій зоні, що формувалася на Солом’янці в “нульові”. Щоб прискорити процес, власники готові розпродавати великий бізнес-центр помісячно.
Також ми повідомляли, що у Києві на продаж виставлено будівлю ресторану “Ронін” (колишній “Токіо”) на вул. Зоологічній у Шевченківському районі. Заклад знаходиться в зручному місці, на перетині двох вулиць і неподалік від столичного зоопарку. Біля нього розташовані преміальні житлові комплекси та офісні центри, включаючи “штаб-квартиру” вітчизняної IT-компанії-розробника ігор. Проте, на жаль, заклад вже тривалий час не працює, що негативно позначилося на стані будівлі.