Шведська компанія Saab готова відкрити в Україні завод із кінцевого збирання в рамках угоди про придбання Києвом до 150 винищувачів Gripen.
Генеральний директор компанії Мікаель Йоханссон розповів Financial Times про плани Saab, зазначивши, що контракт із Україною на 100-150 винищувачів подвоїть потреби виробництва літаків Gripen. Це особливо важливо, враховуючи, що компанія вже інвестувала в можливість випускати близько 20-30 винищувачів на рік у Бразилії.
«Під час війни це складе певні труднощі, але було б чудово налагодити виробництво, як мінімум, для кінцевого збирання та випробувань, а також, можливо, для виготовлення деяких компонентів в Україні», – заявив він.
Йоханссон також повідомив про плани з розширення виробництва у Бразилії та можливу експансію до Канади та країн Європи.
Президент України Володимир Зеленський та прем’єр-міністр Швеції Ульф Крістерссон минулого тижня підписали лист про наміри щодо придбання винищувачів Gripen, однак фінансування ще залишається невизначеним. Україна вже отримала кілька американських винищувачів F-16, але літаки Gripen вважаються більш відповідними для українських потреб, оскільки їх було розроблено для боротьби з Росією. Ці літаки можуть злітати та приземлятися на звичайних дорогах і мають менші вимоги до техобслуговування в порівнянні з американськими аналогами.
Контракт з Україною стане значним імпульсом для Saab, компанія має вже замовлення на 60 новітніх винищувачів Gripen для Швеції, 36 для Бразилії та 4 для Таїланду.
Крістерссон також обговорив можливі варіанти фінансування з іншими лідерами європейських країн. Йоханссон вважає, що одним із варіантів є використання частини заморожених активів Росії, якщо можливо буде досягти угоди. Наразі є опір з боку Бельгії щодо доступу до цих коштів.
«Необхідно знайти рішення щодо фінансування, яке обговорюється на політичному рівні: який тягар Швеція готова взяти на себе з точки зору фінансування та ризику, яка частина затрат може бути розподілена між країнами, а яку частину можна взяти з конфіскованих російських активів. Це питання ще не остаточно вирішено», – додав Йоханссон.
Аналізуючи ситуацію, Саш Туса, спеціаліст з аерокосмічної та оборонної промисловості в Agency Partners, зазначив, що Saab має «більші шанси на успіх у цій справі». Він підкреслив, що пік виробництва літаків Gripen складав близько 18 одиниць на рік, а наразі Saab виготовляє «трохи більше половини від цього». За його словами, найскладніше – перевищити історичний обсяг виробництва.
Подвоєння виробництва, на думку Туси, дозволить Saab виходити за рамки цього загальноісторичного максимуму, проте винищувач Gripen має «диференційований ланцюг постачання».
25 жовтня Президент Володимир Зеленський заявив, що Україна сподівається отримати 150 літаків Gripen, перші з яких мають з’явитися наступного року.
Фото: Saab