Які переходи реалізували у 2025 році

Протягом року столична влада завершила облаштування трьох наземних пішохідних переходів. Мова про ділянки на перетині Іллєнка — Січових Стрільців — Глибочицької — Коперника поблизу кінотеатру «Київська Русь», перехід на Хрещатику біля Прорізної та перехід на вулиці Бориспільській, 8 поруч із Палацом культури «Дніпро».

За даними The Village, станом на початок 2025 року в межах затвердженого переліку вже було реалізовано вісім наземних переходів. Протягом року до цього списку додалися ще три локації.

Кожен облаштований перехід передбачає пониження бордюрів до рівня проїжджої частини, встановлення тактильної плитки для людей з порушенням зору та нанесення пішохідної розмітки. Орієнтовна вартість облаштування одного переходу становить близько 500 тисяч гривень.

Фото: t.me/kyivpassengers

Які переходи не встигли реалізувати

Із шести запланованих на 2025 рік не облаштували переходи на Костянтинівській — на Вал, на Великій Васильківській — на Коновальця біля Палацу «Україна» та на Хрещатику — на Михайлівській, що веде на Майдан Незалежності.

Патрульна поліція поки не погоджує встановлення переходів на Майдані Незалежності та біля станції метро «Університет». Правоохоронці посилаються на питання безпеки та організації дорожнього руху.

У свою чергу моделювання німецьких спеціалістів 2019 року показало, що встановлення світлофорів на Хрещатику суттєво не впливає на затримки транспорту. У планах КМДА на 2026 рік — облаштувати 14 нових регульованих переходів.

Капремонти без наземних переходів

У проєктах капітальних ремонтів доріг, які вже тривають або стартуватимуть у 2026 році, не враховано шість наземних переходів, що мали бути передбачені державними будівельними нормами, зазначають у громадській організації «Пасажири Києва».

На Харківському шосе, де роботи вже розпочались, планувалося облаштувати чотири переходи поблизу зупинок «вул. Празька», «бульв. Гашека», «Інститут хімії» та «Міська лікарня № 1». На проспекті Лобановського, де ремонт стартує наступного року, переходи мали з’явитися на перехрестях з вулицями Головка та Барки.

Державні будівельні норми вимагають облаштування регульованих наземних переходів поблизу зупинок громадського транспорту. Проте у проєктах КК «Київавтодор» ці норми не були враховані, через що навіть після дорогих ремонтів деякі ділянки можуть залишитись недоступними для маломобільних груп населення.

Відсутній перехід біля метро Університет
Фото: t.me/kyivpassengers

Темпи реалізації програми

Наказ Департаменту транспортної інфраструктури про дублювання 49 першочергових підземних переходів наземними було затверджено на початку 2023 року. За майже три роки виконано 11 локацій.

При нинішніх темпах — приблизно 3–4 переходи на рік — на втілення решти 38 локацій із затвердженого списку знадобиться близько десяти років. Загалом у місті налічується 262 підземні та надземні переходи, тож повне дублювання потребуватиме значно більше часу.

У вересні 2022 року Київрада ухвалила рішення про те, що всі підземні і надземні переходи мають бути продубльовані наземними. Громадські організації підготували розширений перелік — близько 200 локацій, де потрібні наземні переходи.

Для кого це важливо

У Києві проживає понад 160 тисяч людей з інвалідністю, з яких близько 16 тисяч — діти, повідомляє КМДА. До цієї групи додаються батьки з немовлятами у візках та літні люди з обмеженою мобільністю.

Для користувачів інвалідних візків підземний перехід часто є непреодолимою перешкодою. Батьки з візками змушені просити допомоги у перехожих або шукати довші обхідні маршрути, а літнім людям важко долати сходи.

За два роки повномасштабної війни кількість людей з інвалідністю в Україні зросла приблизно на 10% — це додаткові 300 тисяч осіб. Через це питання доступності міської інфраструктури стало ще більш нагальним.

Моніторинг від громадських організацій

ГО «Пасажири Києва» створила інтерактивну карту з реалізованими та запланованими переходами. На ній можна відстежити, які локації вже облаштовані, а які перебувають на стадії узгодження.

Транспортний аналітик Олександр Гречко зазначає, що у 2024 році в місті зробили 3–4 переходи, а у 2025-му — два. Активісти постійно моніторять виконання програми й інформують містян про прогрес.

Офіційних коментарів від КМДА щодо термінів реалізації решти запланованих переходів станом на 26 грудня 2025 року немає. Департамент транспортної інфраструктури не надав пояснення причин затримок деяких локацій. КК «Київавтодор» також не надало коментарів щодо відсутності наземних переходів у проєктах капітальних ремонтів.

Контекст: вартість та пріоритети

Облаштування одного наземного переходу обходиться місту приблизно у 500 тисяч гривень — у цю суму входять понижені бордюри, тактильна плитка та розмітка. Для порівняння: окремі світлофорні об’єкти можуть коштувати до 10 мільйонів гривень.

Паралельно з програмою наземних переходів у столиці тривають капремонти доріг і будівництво розв’язок. Питання включення наземних переходів у проєкти капітальних ремонтів залишається предметом дискусій між владою та громадськими активістами.

Там, де відсутні безпечні наземні переходи, люди вимушені шукати альтернативні маршрути або перетинати багатосмугові дороги поза пішохідними смугами, що підвищує ризик для пішоходів.

Чому це важливо знати

Наземні переходи формують доступність міста для десятків тисяч мешканців. Щодня люди з інвалідністю, батьки з візочками та літні кияни планують свої маршрути з урахуванням наявності доступних переходів. Відсутність таких об’єктів у проєктах капремонтів означає, що навіть після оновлення доріг ці вулиці можуть залишитися недоступними для маломобільних груп. КМДА анонсувала облаштування 14 нових переходів у 2026 році — це вдвічі більше, ніж у 2025-му, що може свідчити про можливе прискорення реалізації програми.

Створено за матеріалами: kyiv.news

Від Олександр

Журналіст, редактор lybid34.kiev.ua