Обсяги імпорту дизельного пального з Марокко до Іспанії досягли рекордних показників, що викликало підозри про реекспорт російських нафтопродуктів. За даними, наданими за перші два місяці 2025 року, обсяги імпорту перевищили сумарні цифри за останні чотири роки.

Про це повідомляє El Pais.

У березні та квітні 2025 року Іспанія імпортувала 123 тисячі тонн дизельного пального з Марокко, згідно з офіційними даними CORES — Корпорації стратегічних резервів нафтопродуктів, що підпорядковується Міністерству екологічного переходу. Ця кількість втричі перевищує обсяги, які були імпортовані з Марокко за період з 2020 по 2024 роки. Дотепер Марокко не експортувало дизель до Іспанії.

Згідно з інформацією, отриманою з галузі, деякі з цих поставок можуть містити російське пальне. Відзначається, що Марокко не долучалося до санкцій ЄС проти російських нафтопродуктів, які набрали чинності в лютому 2023 року через повномасштабне вторгнення РФ в Україну.

Платформа моніторингу суден Vortexa виявила, що лише у 2025 році в порти Марокко прибуло понад 1 мільйон тонн російського дизельного пального, що складає 25% загального імпорту країни. У 2024 році цей показник становив 9%, а в 2023 році — 1,62 мільйона тонн.

Експерти підкреслюють, що Марокко не має діючих нафтопереробних заводів з 2016 року, тому закупівля дизельного пального з подальшим реекспортом виглядає економічно необґрунтованою, якщо паливо не має конкурентної вартості. Це може вказувати на те, що російське дизельне пальне змішується, зберігається і вивозиться з сертифікацією країни-посередника, не залишаючи слідів походження.

Згідно з джерелами у цій сфері, подібні схеми обходу санкцій раніше використовувалися для інших товарів, зокрема, щоб уникнути торговельної відплати між Алжиром і Іспанією. Іспанська влада розпочала розслідування походження пального з 2023 року.

Уточнюється, що розслідування ініціювало Міністерство екологічного переходу після прибуття перших партій дизельного пального з порту Танжер. Однак, через фізичні властивості пального, встановлення точної країни походження може бути вкрай складно навіть для експертів.

Восени 2024 року іспанські антимонопольні органи та Національне управління з розслідування шахрайства почали розслідування, пов’язане з масштабною схемою імпорту пального, відомою як “дизельна мафія”. За даними Cadena Ser, йдеться про схему зі сумою в 1,9 мільярда євро.

Згідно з інформацією розслідування, схема включала постачання дизельного пального, зокрема очищеного, з країн, на які накладено санкції — Сирії, Росії та Ірану. Його походження змінювалося через Туреччину та Марокко: оформлялися документи, що свідчили про те, що паливо нібито було завантажено, очищено або перероблено, аби приховати ознаки справжнього джерела.

Кілька компаній, які імпортували дизель із Марокко в 2023 році, підозрюються у використанні пального з російським походженням, що надавало їм цінову перевагу. Деякі з них вже відсторонені від діяльності або беруть участь у судових процесах.

Крім Марокко, істотно зросли постачання дизельного пального до Іспанії з Сінгапуру та Туреччини — країн, які раніше не були основними експортерами цього продукту на іспанський ринок.

Ще в середині 2023 року, коли почали з’являтися перші підозри щодо російського пального, яке надходить через треті країни, генеральний директор компанії Exolum (колишня CLH), Хорхе Ланса, визнав, що уряд не має технічної можливості підтвердити походження дизелю, включаючи інформацію про те, чи потрапляє до Іспанії російське пальне через Туреччину.

Представники енергетичного сектора також висловлювали занепокоєння щодо недобросовісної конкуренції. Генеральний директор Repsol Хосу Джон Імас у лютому 2024 року наголосив, що імпорт пального, виготовленого з російської нафти, підриває позиції іспанських нафтопереробників, які інвестують у декарбонізацію та дотримуються санкційних норм.

“Коли індійський НПЗ починає купувати російську нафту для виробництва дизелю, він виводить її на європейський ринок на умовах, які шкодять нашій конкурентоспроможності”, — зазначив Імас.

У 2023 році він порушував питання нелегального імпорту російського пального на рівні Єврокомісії.

Попри обмеження, які були запроваджені після вторгнення РФ в Україну, економіка Росії продовжує зростати. За даними МВФ, у 2024 році ВВП РФ зріс на 4,1%, перевершивши показники США, єврозони та Іспанії. Очікується, що у 2025–2026 роках зростання сповільниться, але залишатиметься позитивним.

У своєму аналізі BBC зазначає, що навіть з існуючими санкціями доходи від нафтогазового експорту продовжують заповнювати бюджет Росії. Основними напрямками стали Індія та Китай, куди перенаправляються великі обсяги російської сировини.

Нагадаємо, що неподалік узбережжя Лівії відбувся вибух на танкері Vilamoura, який транспортував 1 мільйон барелів нафти. Незадовго до інциденту судно заходило до російського порту Усть-Луга.

Від admin

З приводу питань по сайту та реклами звертайтесь на info@lybid34.kiev.ua | Увага! Адміністрація сайту не несе відповідальності за розміщений контент на сайті, весь контент було взято з відкритих джерел.